dag 12: groot water met grote dieren

4 augustus 2015 - Salvador, Brazilië

Vandaag stond er een bijzondere activiteit op het programma. We zouden vroeg opstaan om een stukje buiten de stad gebracht te worden naar een centrum voor mariene conservatie. Hier zouden we met een boot de zee op gaan en gaan whalewatchen! Oftewel walvissen spotten op zee! Hiervoor moesten we weer om 7 uur opstaan en moesten we, zoals ik al zei, ongeveer een uur rijden om bij het centrum te komen. Hier aangekomen moesten we eerst nog wat briefings en wat veiligheidsregels meekrijgen voordat we mee de zee op mochten. Ook kreeg iedereen die meeging (zo'n 75 mensen op 1 boot) een zeeziektepil om in te nemen. De zee was namelijk dusdanig wild dat dit geen overbodige luxe zou zijn. Er werd ons geen garantie gegeven dat we vandaag walvissen zouden zien, maar er was wel een kans van 98 procent dat we ze zouden zien.
Op het moment dat we vertrokken werd het inderdaad duidelijk waarom we de zeeziektepillen moesten slikken. Vooral in de branding van de kust af was de zee onstuimig en maakte de boot grote deiningen op de golven. Wij hadden met z'n vieren een plekje voor op de boot gezocht, zodat alles goed zichtbaar zou zijn. Een voordeel hiervan was ook dat voor ons de horizon in beeld bleef en we ons hierdoor konden blijven oriënteren en niet zeeziek werden. Het eerste uur van de tocht gebeurde er (op de deinende boot na) niet veel. Er werd hard gespeurd naar walvissen maar ze werden niet gevonden. Even later werd er echter heel hard over de boot geroepen: baleias! (Walvissen in het Portugees). Twee walvissen zwommen op zo'n 150 meter van de boot! Vooral de staarten kwamen steeds boven water, waardoor het moeilijk was om foto's te maken, want je weet niet waar ze komen en ze blijven ook maar kort boven. Kort nadat deze twee walvissen weg waren verscheen er aan de andere kant van de boot ook nog een walvis. Helaas verdween deze weer snel waardoor we hier niet veel van te zien kregen. Hierna keerden we terug naar het vasteland. Er waren een aantal mensen flink zeeziek en we hadden in ieder geval walvissen gezien dus wat dat betreft was de dag geslaagd. Toen we aankwamen op het strand kregen we nog even een hoosbui van heb ik jou daar op ons dak, waardoor iedereen na de bui koud en verkleumd terugliep naar het centrum. Daar stond onze chauffeur die ons terugbracht naar Salvador. Na nog een rit van ongeveer een uur waren we weer in ons hotel. Hier hebben we gegeten en zijn hierna snel naar bed gegaan. Morgen staat weer een reisdag op het programma waarop we ook weer vroeg op moeten staan, dus: welterusten!
Jordi (ook namens de rest)