dag 15: duisternis, vergezicht en nog meer nattigheid

4 augustus 2015 - Lençois, Brazilië

Vandaag zijn we weer redelijk vroeg opgestaan om weer een excursie te gaan doen met dezelfde gids als gisteren. Hij had voor vandaag een auto geregeld en we zouden een grot, een meer met kristalhelder water en mogelijkheden om te zwemmen en een berg met 360 graden uitzicht bezoeken. De eerste stop was een grote grot met mooie stalagmieten en stalactieten. De grot was echt groot! We konden er doorheen lopen naar de andere kant. In het midden van de grot was het stikdonker, vandaar dat wel allemaal ook een schijnwerper meekregen van de plaatselijke gids. Op een gegeven moment werd er gezegd dat we ergens moesten gaan zitten, de lampen uitdoen en de duisternis moesten ervaren. Dit was wel erg bijzonder. Zo donker krijg je het maar zelden! Verder waren in de grot de druipsteenformaties erg bijzonder om te zien. Eenmaal weer in het daglicht, gingen we weer de auto in en door naar onze volgende bestemming. Dit was het meer met kristalhelder water. Bij dit meer lag ook weer een grot. Deze bevatte weer een knalblauw meer, net als de grot in Bonito. We hebben eerst iets gegeten in een restaurantje dat bij het complex hoorde. Daarna zijn we gaan zwemmen in het meer. Het deed ons een beetje denken aan de Berendonck, alleen dan wel met een schone bodem en schoon water. Verder was het eigenlijk gewoon een recreatieve plas, maar het heldere water was wel bijzonder.
Eenmaal weer afgedroogd en aangekleed gingen we een bezoek brengen aan de grot met blauw water. Deze grot was, ondanks dat we op deze reis al zo'n grot hadden gezien, toch wel weer speciaal. Onze gids zocht de mooiste plekjes op om foto's te maken van ons met het water. Na deze grot gingen we door naar onze laatste stop. Dit zou de berg zijn met 360 graden uitzicht. Toen we daar aankwamen bleek het wel dat deze berg pittig hoog was. Er was ook geen makkelijk pad naar boven, het kwam neer op klimmen en klauteren over rotsen om boven te komen. Uiteindelijk zijn we allemaal zonder echte problemen boven gekomen. Ik moet Marjo wel een compliment geven dat ze haar hoogtevrees heeft overwonnen en naar boven is geklommen. Boven hadden we inderdaad een uitzicht van 360 graden. We konden helemaal om ons heen kijken en de omgeving zien. Hier zijn dan ook nog wel wat mooie foto's geschoten, bij een aantal plekken die onze gids wist. Zo was er een platformpje waar je over de rand van de berg kon gaan hangen en een arend na kon doen. Ook werd er een familiefoto genomen bij een rots in de vorm van een hart. Toen wij boven klaar waren en op weg gingen naar beneden, kwamen er nog grote groepen mensen naar boven. Wij waren in ieder geval blij dat we redelijk rustig onze gang hadden kunnen gaan. Eenmaal weer beneden was het zaak om een stukje te rijden, weg van de berg, met een open uitzicht om de zon onder te kunnen zien gaan. Hierna reden we terug naar Lençois en hebben we hier weer in de stad gegeten. Hierna zijn we vrij snel gaan slapen. Morgen hebben we weer een drukke reisdag voor de boeg waarbij we weer vroeg op moeten. Welterusten!
Jordi (ook namens de rest)