dag 14: natuurlijke zwembaden

4 augustus 2015 - Lençois, Brazilië

Onze eerste volle dag in Chapada Diamantina. Gisteren hadden we met de gids afgesproken om lange wandelingen te gaan maken in de bergen in de omgeving van Lençois. Na een goed ontbijt gingen we op pad met onze gids, die een erg grappig mannetje bleek te zijn. Hij nam ons mee op een soort bospad dat heel lang omhoogliep. Er was ons verteld om onze zwemkleding mee te nemen omdat we konden gaan zwemmen in de rotspoelen die in Chapada zoveel aanwezig zijn. Na een flinke wandeling kwamen we aan bij de eerste rotspoel. Het water had een beetje de kleur van Coca Cola maar die kwam door vuil dat van de bomen afgespoeld was en had niets met de veiligheid van doen. Na een verfrissende duik die ongeveer drie kwartier in beslag nam, zijn we teruggelopen naar het dorp. Hier hebben we een plaatselijke lekkernij gegeten genaamd Acai. Dit bestaat uit bevroren bessen met muesli, honing en banaan. Volgens onze gids voelde je je weer als nieuw als je de Acai had gegeten en we konden er weer tegenaan. Het middagprogramma was eigenlijk vergelijkbaar met de ochtend. We zouden weer een flink eind gaan wandelen en zwemmen in rotspoelen. Nu lagen er alleen ook nog gekleurde zandpartijen, een hoge heuvel waar vandaan we de omgeving zouden kunnen zien en watervallen op de route. Het was een vrije dag in Lençois dus ook de plaatselijke bevolking was naar de rotspoelen getrokken. Ook hebben we zo mensen gezien die hun kinderen aan het wassen waren in het water naast een waterval. De laatste rotspoel hadden wij helemaal voor ons alleen. Dit was een erg bijzondere ervaring. Ons eigen privé zwembad. Tussendoor waren we nog de heuvel op geweest vanwaar je een mooi uitzicht had over Lençois en de omliggende gebieden. Ook de watervallen die op de route lagen hebben we bezocht, en dit leverde nog een stel mooie foto's op. Aan het einde van de dag kwamen we weer moe, hongerig en met pijnlijke voeten van de slechte wegen aan in Lençois. We hebben hier gegeten in een restaurant dat lokale gerechten serveerde en ons was aangeraden door onze gids. Het smaakte prima en na nog even in de lobby van het hotel te hebben gezeten, zijn we gaan slapen. Morgen weer om half 8 op om half 9 weer te kunnen vertrekken. Welterusten!
Jordi (ook namens de rest)