dag 11: cultureel, historisch en meer

2 augustus 2015 - Salvador, Brazilië

De eerste dag in Salvador. Dit is de voormalige hoofdstad van Brazilië. Lange tijd was de stad het centrum van Brazilië en dit is goed te zien aan het historische centrum waar ook ons hotel gelegen is. Vandaag gaan we met de gids die ons gisteren ophaalde van het vliegtuig de stad verkennen. Ze zou ons alles gaan vertellen over de geschiedenis van de stad en de relatie tot het koloniale verleden van Brazilië. Ook kon ze ons de veilige straten en goede eetgelegenheden laten zien, wat natuurlijk van belang is als we haar niet bij ons hebben. Zoals veel grote Braziliaanse steden heeft ook Salvador te maken met slechte stukken in de stad. Drugsdealing, zakkenrollen en andere vormen van criminaliteit zijn hier aan de orde van de dag dus in deze gebieden wilden wij natuurlijk absoluut niet terecht komen. Dus wees de gids de veilige straten en pleinen aan.
We hebben veel bezienswaardigheden van Salvador gezien. Een oud fort op de uiterste punt van een landtong, veel oude bestuurlijke gebouwen in de stad of oude huizen van rijke families met slavenverblijven in de kelder. Ook werden wij gewezen op het belachelijk grote aantal kerken dat de stad heeft. Hiervan is er één wel erg bijzonder. Deze kerk is namelijk behangen met zoveel bladgoud dat het wat betreft goudwaarde de derde kerk ter wereld is. Hierna namen we afscheid van de gids. Ze zou ons verdere vertrek in Salvador met betrekking tot de bagage en de transfer naar Chapada Diamantina en weer terug regelen dus dit was erg handig voor ons. Hierna zijn we zelf nog enkele dingen in de stad gaan bezichtigen. We zijn begonnen bij de kerk met al het bladgoud en er was niets teveel gezegd! Bijna het hele interieur glansde van het goud. We werden er eerlijk gezegd bijna een beetje onpasselijk van, als je denkt aan de arme mensen in Afrika of Brazilië zelf is al dit goud toch wel een teken van ernstige decadentie. Dit doet natuurlijk niets af aan hoe dit eruit zag en een bijzonder gebouw is het zeker. Verder hebben we die middag nog een heerlijk ijsje gegeten bij de oudste ijssalon van Salvador. Ook hebben we kaartjes gekocht voor een voorstelling van mama Africa, die door middel van dans en muziek het verhaal van de slavernij in Brazilië proberen te verwoorden en na te spelen. Hierna hebben we gegeten in een restaurant in de stad waar we ook nog een gratis caipirinha kregen! Na het eten was het tijd voor de voorstelling, het was mooi om te zien hoe de dans en de muziek samengingen. De muziek werd gemaakt met oude instrumenten, zoals djembes en een berengbau(?), een soort geplooide stok met één snaar eraan. Het klonk allemaal leuk en op het einde werd er nog een showtje capoeira gegeven door de dansers. Capoeira, voor wie het niet kent, is de dans die de slaven op de plantages zichzelf aanleerden en die wel wat van zelfverdediging wegheeft, maar dan zonder elkaar te raken. Na deze voorstelling zijn we snel gaan slapen, want morgen moeten we er weer vroeg uit, voor een dagje op zee. Welterusten!
Jordi (ook namens de rest)

1. Anja:
    3 augustus 2015
    Jordi,
    Fijn dat je ons nog steeds deelgenoot maakt van jullie belevenissen tijdens de reis, ondanks het drukke reisprogramma.