dag 17: rijden, rijden, rijden totdat je neushoorns ziet

26 juli 2014 - Khama, Botswana

Na weer een nacht in normale bedden, zijn we vandaag vroeg opgestaan om op weg te gaan naar Khama rhino sanctuary. Zoals de naam al zegt, is dit een wildpark dat zich vooral richt op neushoorns, om de populatie in het wild weer een beetje op peil te brengen en het stropen tegen te gaan. Door de stropers zijn neushoorns erg in het nauw gekomen, en het stropen gaat nog steeds door. Dit komt omdat de hoorns in Azië voor duizenden dollars verkocht worden om te gebruiken in medicijnen of als talisman. De neushoorns in Khama worden gelukkig dag en nacht in de gaten gehouden en beschermd door gewapende rangers.
Het was een lange rit naar Khama, waarin niet veel gebeurde. De wegen waren niet al te best, waardoor we soms wat airtime kregen en dus los kwamen van onze stoelen.
We slapen in het park, in kleine chalets voor 4 personen, waardoor we nu voor het eerst deze reis met z'n vieren in een huisje slapen. Toen we aankwamen deden we een onaangename ontdekking: in het huisje wemelde het van de motten... Het werd dus tijd om onze zelf meegebrachte klamboes tevoorschijn te halen en op te hangen. Met veiligheidsspelden werden ze aan de touwen bevestigd die rond de dakbalken liepen. Hierdoor konden we later die avond gerust slapen zonder dat we wakker gefladderd zouden worden.
Omdat de afstanden tussen de chalets nog wel redelijk groot zijn, kwam Ruan ons later die dag ophalen voor een gamedrive in Khama rhino sanctuary. Weer terug in de truck, en hobbelen door het park. Ruan had wel een goed idee waar de neushoorns zich zouden bevinden: bij een van de waterpoelen. Dit kwam uit! Bij de tweede waterpoel stonden acht neushoorns, waarvan 2 kleintjes. Heel mooi om nu ook de neushoorns in een park te zien en niet met een ranger op hun lip.
Later die rit kwamen we nog twee neushoorns tegen, die dicht bij de truck kwamen. Hierdoor konden we nog een paar mooie plaatjes schieten en was de gamedrive helemaal geslaagd geweest! Er liepen in het park ook nog wat andere dieren rond, giraffen, zebra's en nog wat andere antilopen, maar deze waren allemaal al meerdere keren aan bod gekomen.
Na een heerlijk 'laatste avondmaal', een paella bereid door Federica, werd er nog even gepraat bij het kampvuur en daarna ging iedereen naar de chalets terug. Morgen een lange reisdag voor de boeg en jammer genoeg het einde van deze tour, en het afscheid van deze groep.
Jordi

1. Anja:
    28 juli 2014
    Jordi,
    Wat hebben jullie een geweldig avontuur in Afrika beleefd.
    Door jouw leuke weergave van de reis hebben wij ook genoten van jullie, soms zeer spannende, ervaringen.
    Goede reis naar Mozambique.
    Hier kunnen jullie lekker uitrusten en nagenieten van alles wat jullie hebben meegemaakt.
    We zijn heel benieuwd naar de foto's en films die jullie hebben gemaakt en natuurlijk de verhalen die daar bij horen.
    Groetjes, ook aan Marjo, Ted en Fylis.
  2. Krebbers hup:
    28 juli 2014
    Jordi nu krijg ik nog twee dagen binnen met veel nieuws daar voor mijn dank dat begrijp je wel ge niet nog van hetgeen jullie nog mee mag maken tot ziens maar weer de groeten van opa en oma