dag 9: hobbelen door de pantanal

30 juli 2015 - Pantanal, Brazilië

Zoals gezegd werden we deze ochtend weer vroeg wakker. 5 uur opstaan om om half 6 op pad te kunnen gaan voor de safari. In een oude jeep gingen we samen met de 6 andere Nederlanders die ook met ons de kano's hadden gedaan de wildernis in. We waren zo vroeg opgestaan zodat we de zon konden zien opkomen. Op een gegeven moment gingen we dan ook stil staan, omdat je vanaf die plek goed de opkomende zon zou kunnen zien. Terwijl we werden opgevreten door de muggen, kwam de zon op en konden we hier nog wat mooie plaatjes van schieten. Tijdens deze stop zag de gids die mee was een aap in een boom zitten. Na wat speuren met een verrekijker kon hij inderdaad met zekerheid zeggen dat het een aap was. Hier zijn we dan na de stop ook als de wiedeweerga naar toe gereden. Het bleek een zeldzaam tafereel van een aap naast het nest van een soort ooievaar. Waarschijnlijk wilde de aap de eieren als ontbijt gebruiken. Dit hebben we even aangekeken maar we zijn uiteindelijk toch maar weer verder gereden. We vonden niet erg veel meer. Een nandoe, maar die hadden we al wel meer gezien langs de weg, en nog een aantal vogels. We vonden ook nog sporen van waarschijnlijk een poema, maar het was niet zeker of het wel echt een poema was en hij kon overal zijn dus we hebben niet echt naar dit dier gezocht.
Na dit deel van de safari was het tijd voor ontbijt. Op de boerderij waar ook de lodge bij hoort, maar die wel een stukje verder ligt, kregen we een goed maal voorgeschoteld. Nadat iedereen zich had volgegeten, konden we even op onderzoek uit op de ranch. Hier waren vooral veel ara's, een toekan en nog wat andere vogels, maar genoeg om je even mee te vermaken. Toen we weer op weg wilden gaan met de jeep bleek deze een slappe band te hebben, dus deze moest nog even opgepompt worden. Zo konden we dus met enige vertraging verder gaan met onze safari. We vonden nog vooral wat roofvogels, zoals kleine uiltjes en arenden, en ook nog wat brulapen boven in een boom. Zo leek deze safari niet echt op die we vorig jaar in Afrika hadden gehad, omdat je gewoon veel minder zag, maar was het zeker wel leuk geweest. Ook al waren we opgevreten door de muggen aan het einde van de tocht.
Toen we terugkwamen in de lodge hebben Fylis en ik eerst een duik genomen in het zwembad samen met Steven en Lieke. Toch wel even lekker in die warmte. Hierna konden we gaan lunchen en daarna weer verder met zwemmen. Na de lunch stond er nog een activiteit op het programma: paardrijden! Nouja dit kwam neer op rustig hobbelen op paardjes die rustig achter elkaar aan liepen, maar nog niemand van ons had echt recente rijervaring. Hierdoor was het al vrij lastig om dat dier te controleren. Uiteindelijk werd het een lekker ontspannen, stapvoets tochtje op de ruggen van onze paarden. We hebben letterlijk niets aan wildlife gezien maar wel hard gelachen en grapjes gemaakt over elkaars rijkunsten en inhaalmanouvres. De zon ging al onder toen we weer in de lodge aankwamen. Fylis en ik hebben nog een potje poolbiljart gespeeld met Steven en Lieke, dat zo lang doorging dat we bijna te laat kwamen voor het eten, maar we konden nog aanschuiven. Na het eten was er voor Fylis nog een fikse verrassing. Een heuse verjaardagstaart en dus een klein feestje met de mensen met wie we de excursies deden. De taart was vrij groot uitgevallen. Daar konden letterlijk 40 mensen van eten! Wat er uiteindelijk met de rest van die taart is gebeurd, weet niemand maar hij smaakte zeker wel goed!
Na de taart was het zaak om koffers in te pakken en daarna nog even naar de bar te gaan. Nog een klein drankje drinken, een potje poolen en nog een tijdje zitten kletsen met de barman. Toen was het toch echt afgelopen en was het tijd om weer naar bed te gaan. Nadat er bij Fylis en mij nog wat kikkers uit de kraan gesprongen waren, wat zorgde voor gigantische hysterie bij Fylis, konden we dan eindelijk gaan slapen. Welterusten!
Jordi (ook namens de rest)