dag 8: Pantanal excursies

27 juli 2015 - Pantanal, Brazilië

Gisteravond hebben we met onze gids besproken dat we de eerste dag 's ochtends een wandeling zouden maken en 's middags zouden gaan kanoën. We begonnen dus vroeg met de wandeling. Om half 7 opstaan, 7 uur ontbijten en half 8 weglopen. We doen de excursies samen met nog 6 andere Nederlanders, dus leuk dat je elkaar ook kunt verstaan. Onze gids spreekt gelukkig goed Engels en is behoorlijk fanatiek. We liepen het bos in waar de lodge eigenlijk middenin ligt en het eerste stuk was nog min of meer lekker wandelen. We liepen in het open veld, zagen hier en daar een paar vogels of een kaaiman en we liepen op een mooi gebaand pad. Op een gegeven moment gingen we echter van het pad af en het bos in. Hierbij waarschuwde de gids ook om niet hard meer te praten en goed op te letten waar we liepen. Intussen werden we werkelijk lek gestoken door de muggen, ondanks de deet en helaas konden we geen dieren meer spotten. Dit draaide dus een beetje uit op een teleurstelling. We hadden toch wel gehoopt om iets meer te zien. Helaas is de natuur niet voorspelbaar en keerden we terug naar de lodge. Eigenlijk hebben we de tijd tot aan de lunch en daarna tot aan het kanoën op onze kamers doorgebracht. We voelden ons allemaal niet echt optimaal en hadden even de rust hard nodig. Gelukkig konden we ons zo wel weer goed opladen voor de kanotocht van die middag. In driepersoons kano's gingen we de rivier op en probeerden we onze weg tussen boomstammen en langs sterkere stroompjes te vinden. We waren alleen niet in een goed aantal voor driemanskano's, dus Fylis ging bij twee andere Nederlandse tieners, Steven en Lieke. Marjo ging bij de gids in de boot en Ted en ik kregen samen een boot. Er was nog een vierde boot waar een Nederlands stel en Marjon, de moeder van Steven en Lieke in zaten. Het kanoën was erg leuk om te doen. Zeker ook omdat Ted en ik elkaar goed aanvoelden en goed communiceerden en daardoor bijzonder recht de rivier doorgingen. Dit was vooral erg grappig omdat de kano met daarin Marjon en het andere Nederlandse koppel continu de controle over hun boot verloren en hierdoor vaak vast kwamen te liggen. Je snapt dat dat resulteerde in een hoop plagerige opmerkingen en gelach vanuit de andere boten. Tijdens de tocht zagen we nog wat wildlife. Vooral veel vogels die vlak voor de voorste boot over het water scheerden. Maar ook capibara's, kaaimannen en groene leguanen. We kwamen er wel achter dat je de dieren goed op tijd moet zien, want anders moet je tegen de stroming in terug roeien voor een foto en dat is geen pretje. Uiteindelijk kwamen we aan bij het eindpunt, waar we allemaal in de meegekomen motorboot stapten en terugvoeren. Dit was eigenlijk de eerste kans om onze excursiegenoten eens beter te leren kennen en we hebben dan ook uitgebreid zitten kletsen in de boot. Het beloofde leuk te worden op de komende andere excursies die we samen zouden doen, zoals morgen. Altijd fijn om een gezellig reisgezelschap te hebben en als je dan Nederlands kunt praten onderling is dat helemaal mooi. Na het avondeten zijn Ted en Marjo naar bed gegaan en zijn Fylis en ik nog samen met Steven en Lieke naar de bar van de lodge gegaan en hebben daar nog wat poolbiljard gespeeld met de andere Nederlanders. Ook werd er nog een zeer bekende Braziliaanse cocktail geserveerd, de caipirinha. Gemaakt met Braziliaanse rietsuikerrum, citroen en een schepje kristalsuiker. Deze moest natuurlijk nog even geproefd worden en smaakte prima kan ik zeggen! Een gezellige manier om de avond af te sluiten en daarna zijn we dan ook snel gaan slapen. Morgen vroeg op voor een ochtend jeepsafari. Welterusten!
Jordi (ook namens de rest)

P.s.
Door het drukke reisschema heb ik niet elke dag een verslag kunnen schrijven. Deze probeer ik zo snel mogelijk in te halen en zodra ze af zijn komen ze er op te staan. We zitten nu in Rio in een hotel met fatsoenlijke wifi dus dat moet kunnen.