dag 4: expeditie Robinson deel 2

27 juli 2015

Vanochtend begonnen we de dag gelukkig wat minder vroeg dan gisteren. Rond half 9 stapten we weer de kano in, en ik zeg nu bewust kano, omdat er nu geen motor op zat. Het was zaak om dit keer zelf te gaan roeien! Goed, onze condities laten niet te wensen over, dus daar lag het niet aan, maar dit werd toch een moeilijk tochtje! Dit kwam omdat Robinson zonder motor aan de boot een andere route kon nemen dan de gebaande paden. Dat betekende: dwars door het onder water staande regenwoud met al zijn planten en struiken heen! Meer dan eens lagen we vast tegen een boom of werd iemand geraakt door een tak van een struik waar diegene dan niet snel genoeg onderdoor kon. Een zwaar tochtje dus, maar daardoor ook wel weer enerverend. Al met al kwamen we flink vies en met takken in onze haren weer aan bij de lodge. Even opfrissen dus, lunchen en daarna, als middagprogramma: de jungle in om er vanavond te gaan slapen! Slapen in de jungle, in een hangmat onder een houten overkapping. Niet niks voor ons als toeristen uit ons koude kikkerlandje. Toen we aankwamen in ons junglekampje was het eerst zaak om hout te gaan zoeken voor het vuur. Dit duurde gelukkig niet al te lang, zodat we verder konden gaan met leukere zaken. Zoals: blaaspijp schieten! Robinson maakte een blaaspijp uit een stuk hout dat wel wat weg had van bamboe, maar dan wel gevuld, met een zachte binnenkant. Deze binnenkant kon hij er gemakkelijk uit halen, zodat er een mooie holle blaaspijp ontstond. Daarnaast moesten er natuurlijk nog pijlen komen, Robinson maakte er 2, uit een stukje van hetzelfde hout als de blaaspijp, aan het uiteinde hiervan werd wat jute gestopt, bij wijze van flight, en dit werd vastgeknoopt met flosdraad. Normaal gesproken zou dit met de bast van een boom gebeuren, maar Robinson ging nu even voor de makkelijke optie. Hierna mocht iedereen natuurlijk een paar schoten wagen met de blaaspijp. Er werd gemikt op een cirkel die was uitgesneden in een boom, en het bleek nog niet erg eenvoudig. Robinson deed het voor, en raakte de cirkel in de tweede poging. Daarna mochten de toeristen. Het bleek vooral lastig om de pijl genoeg snelheid te geven en dus hoog genoeg te krijgen, hoewel sommige pijlen ook compleet naast de boom gingen. Ikzelf had al eens met een blaaspijp geschoten, maar dat waren luxe pijpen met een vizier, gemaakt van ander materiaal en met mooie ijzeren pijltjes. Dit was toch even iets andete koek. Gelukkig lukte het mij ook om in de tweede poging mijn pijl in de cirkel te krijgen. Ook Marjo is het gelukt om raak te schieten, Fylis en Ted hebben de boom wel geraakt, maar helaas niet de cirkel. Robinson had nog een vogelspin gevonden dicht in de buurt, die hij uit zijn holletje probeerde te halen met de woorden: hello I'm Robinson, nice to meet you! Toen de spin eenmaal uit zijn holletje was kon Robinson hem nog even over zn arm laten lopen voordat hij hem terug in zn holletje stopte. Intussen was het vuur klaar om op gekookt te worden. Dit gebeurde dan ook, met wat mooie geroosterde kippetjes, samen met wat rijst en groenten en wat fruit toe. Na dit eten hebben we nog even nagepraat met de andere overnachters in de jungle, het Zwitserse stel en de Argentijnse meid, voordat we onze hangmatten in kropen. Gelukkig hingen er klamboes over de hangmatten heen, anders was het niet te doen geweest. Maar dan nog is het even zoeken hoe je het beste kunt liggen in zo'n hangmat. Voeten niet te hoog, dat resulteert in pijnlijke knieën, echt op de zij liggen is niet mogelijk, dus het was even mieren maar dan kwam het uiteindelijk wel redelijk goed en hebben we overnacht in de jungle met om ons heen de dierengeluiden.
Jordi (ook namens de rest)

1. Alwin:
    28 juli 2015
    Freek Vonk is er niets bij (haha) avontuurlijk hoor.
  2. Anja:
    28 juli 2015
    Zo beleef je nog eens wat.
    Ervaringen om nooit te vergeten en om uitgebreid over te vertellen op een gezellige winteravond.