dag 3: een sportief dagje

27 juli 2015

Vandaag was het erg vroeg opstaan! Al rond 5 uur moesten we ons bed uit voor een tochtje in de boot, kijken naar de zonsopkomst vanuit het water. Zonder ontbijt, met alleen een flesje water de boot in, terwijl het nog donker was. Robinson leidde ons naar een plek waar we de zon mooi op konden zien komen, en dan maar foto's maken. Onderweg probeerden we wederom nog om wat wildlife te spotten maar dit bleek eigenlijk net zo moeilijk als gisteren. Veel verder dan een paar vogels kwamen we niet. Toen de zon opgekomen was, konden we weer terug naar de lodge. Tijd voor ontbijt en klaarmaken voor een wandeling door de jungle. Snikheet en verschrikkelijk vochtig maar het lopen was wel uit te houden. Het tempo lag niet al te hoog en Robinson legde tussendoor veel uit over de lokale planten, dieren en de inheemse bevolking. Zo hebben we geleerd op welke boom je moet slaan om een hard geluid te maken, hoe je jungle touw maakt en hoe je een waaier van palmblad maakt. Dit zijn leuke weetjes en doet een beetje denken aan ultimate survival van discovery channel. Ook blijkt Robinson een grote fan van vogelspinnen, en deze zoekt hij dan ook graag op. Hij kende een paar plekken waar normaal gesproken een spin zou moeten zitten. De eerste plek was op dit moment leeg, maar bij het tweede holletje was het wel raak. Als je dan met een zaklamp in het holletje schijnt, kun je de spin zien zitten. Niet iedereen liep hier even warm voor maar voor de mensen die het wel aan konden was het leuk om de tarantula te zien. Buiten de op zich al mooie jungle met zijn vele planten en riviertjes was er wederom niet veel aan wildlife te zien, maar dit maakte minder uit. We hadden toch niet verwacht om veel te zien tijdens een wandeling dus dit was geen grote teleurstelling voor ons. Het avontuurlijke van lopen door de jungle en de uitleg van Robinson maakten al een hoop goed.
Na de wandeling was het tijd voor lunch, En daarna zouden we gaan piranhavissen en op bezoek bij een dorpje van lokale bewoners. Dus: weer in de boot, aas en hengels mee en de rivier weer op. Helaas wilde het piranhavissen niet lukken. Niemand kreeg het voor elkaar om een vis aan de haak te slaan, dus dit gaven we na verloop van tijd op (terwijl het aas in het warme water inmiddels 'medium' gekookt was) we gingen een bezoek brengen aan de lokale bevolking. Deze mensen zijn geen echte idianen of dergelijke, zoals je die in groeten uit de rimboe ziet, maar mensen die op een open plek in de jungle leven, een plantage hebben waarvan ze leven en gaan jagen in het woud. Er stond een houten onderkomen waarin geslapen werd en Robinson liet zien hoe de producten van de plantage werden verwerkt. Dit is alleen voor nu te uitgebreid dus dat leggen we thuis wel uit. Naast werken, zwemmen en naar school gaan hebben de mensen hier nog een favoriete bezigheid: voetbal! Er lag een klein voetbalveldje bij het dorpje en hier werd nog en een partijtje gespeeld, bewoners tegen toeristen. Ted en ondergetekende moesten natuurlijk ook meedoen, en ik kan eerlijk zeggen dat de toeristen ingemaakt werden. Na 15 minuten stond het 3-0 voor de bewoners en stopten we ermee. Iedereen ging bezweet en moe terug in de boot, terwijl het al donker werd. Tijd voor nog een kleine kaaimanspotting. Robinson had een zaklamp meegenomen waarmee je de ogen van de kaaimannen kon zien oplichten. Op deze manier hebben we zo'n 4 kaaimannen gezien, maar we konden helaas nooit dichtbij komen. Zodra de boot op een meter of 10 was, doken de kaaimannen weg en waren ze niet meer terug te vinden.
Hierna gingen we terug naar de lodge, voor het avondeten en daarna weer snel naar bed. Morgenochtend weer vroeg op (gelukkig niet zo vroeg als vanochtend) om weer een ochtendactiviteit te gaan doen.
Jordi (ook namens de rest)

1. Anja:
    28 juli 2015
    Afwisselend programma.
    Wel vroeg uit de veren, maar een mooie ervaring zonsopkomst in de jungle.