dag 7: een feestelijke mededeling en de big 5

16 juli 2014 - Hwange National Park, Zimbabwe

Vandaag begon wederom vroeg, om half 7, maar wel met een hele mooie mededeling. Blijkbaar waren Chris en Sarah, het Australische koppel, gisteravond nog naar boven de berg opgelopen om sterren te kijken, had Chris Sarah hier ten huwelijk gevraagd, en had ze ja gezegd. Dus nadat iedereen ze had gefeliciteerd konden we aan het ontbijt beginnen, dit moest nu wel met enige haast, want we moesten wel om 7 uur bij de jeeps zijn voor een game drive. We zouden rijden naar een aantal grotschilderingen van bosjesmannen, vervolgens naar het graf van de stichter van Matopos en daarna zouden we te voet neushoorns gaan zoeken.
De grotschilderingen waren al erg indrukwekkend. De lokale gids legde uit dat dit schilderingen van ongeveer 3000 jaar geleden waren die hier goed bewaard bleven door de speciale samenstelling van de verf. Ze gingen over leeuwen die aan het drinken waren bij een plas en bosjesmannen met speren die op jacht waren.
Hierna gingen we boven op een berg naar het graf van John Cicil Rhodes. Dit was een Brit die naar Zimbabwe was gegaan, hier de politiek was ingegaan en al het land in bezit van de blanken had gegeven. Hierdoor was Zimbabwe vooral blank bezit geworden, totdat Mugabe aan de macht was gekomen en alles aan de zwarten had gegeven. Maar zoals onze lokale gids zei: twee keer fout maakt nog geen goed, dus er was nog veel mis in Zimbabwe.
Na dit grafbezoek gingen we verder met de jeeps, en gingen we het park Matopos in om te voet op zoek te gaan naar neushoorns. Deze dieren worden dag en nacht in de gaten gehouden, omdat de hoorns dusdanig waardevol zijn dat ze bij bosjes afgeschoten worden. Een bewijs hiervan kregen we toen we het park inreden. We hadden nog geen kilometer gereden voordat we al een bewapende ranger zagen die als taak had om de neushoorns te beschermen. Deze man kon ons wel precies vertellen waar de neushoorns waren, volgens de lokale gids was het een beetje valsspelen, maar we konden wel met de ranger meelopen naar de plek waar maar liefst zes neushoorns bij elkaar lagen. Neushoorns hebben een zeer slecht zicht, dus we konden erg dichtbij komen om foto's te maken. Omdat we de neushoorns zo snel hadden weten te vinden hadden we nog wat tijd te doden tot het moment dat we met Roan hadden afgesproken voor de lunch. Deze tijd besteedden we nog aan een kleine voetsafari door het gebied waar we, als we de ranger niet hadden gehad, naar neushoorns hadden gezocht. We vonden nog wat algemenere dieren zoals impala's en parelhoenders, niet heel bijzonder maar op deze manier wel leuk.
Na de lunch hadden we nog een dikke 300 kilometer voor de boeg naar onze lodge in nationaal park Hwange. Tijdens deze rit gebeurde niet zoveel en iedereen werd mede door de warmte wat suffer. Dit totdat er opeens LEOPARD! door de truck werd geschreeuwd! Chris had het dier gespot dat hij zo graag wilde zien, het luipaard, op een boomstam net naast de weg, bijna poserend. Wat grappig was is dat Roan het eerst niet geloofde, maar na nog een keer vragen toch maar omkeerde en de afgelegde remweg terugreed. Het was het zeker waard, nadat het dier na een heleboel foto's van de boomstam was afgestapt ging Roan zelfs offroad om nog dichterbij te komen. Het leverde prachtige plaatjes op! En met het luipaard en de neushoorns van vandaag erbij is de big 5 (olifant, buffel, leeuw, neushoorn en luipaard) ook compleet gespot. Een van de hoofddoelen is bereikt, de big 5 spotten!
Na het halen van de kamersleutels gingen wij met z'n vieren in twee boomhutten aan de rand van een waterpoeltje slapen. De rest sliep in chalets verderop op het kampterrein. Het kamp ligt in het wildpark en is vrij terrein voor de dieren, die dus ook nog wel eens tussen de huisjes door kunnen lopen.
Vlak voor het eten was er nog een traditioneel dansoptreden door een plaatselijke groep, dit was erg leuk en het deel wanneer het publiek ging meedoen leverde weer veel gênante momenten op...
Na het eten was het vrij snel naar bed en morgen weer om half 7 ontbijt.
Jordi