dag 6: Ruïnes en roadtrip

15 juli 2014 - Matopos, Zimbabwe

Vroeg opstaan op deze reis begint al een beetje een gewoonte te worden. Vandaag was het om zes uur opstaan, om om half zeven te kunnen vertrekken naar Great Zimbabwe. Hier zouden we dan ons ontbijt hebben, want in het hotel mochten we niet ontbijten.
Na het ontbijt en een beetje ruzie met de apen die op het terrein rondliepen en ons eten probeerden te stelen, kwam een lokale gids ons ophalen, om naar de ruïnes van Great Zimbabwe te lopen. Dit complex lag boven op een berg, dus het was een licht uitdagende wandeling naar boven. De gids vertelde veel over het complex, zijn geschiedenis, de bouwstijl en veel meer. Dit ga ik alleen niet allemaal hier vertellen, want dan wordt het een verhaal van 4 kantjes ben ik bang...
Na het bezoek aan de ruïnes hadden we nog een goede 400 kilometer voor de boeg, naar onze volgende locatie, het kamp bij het wildpark Matopos.
Toen we aankwamen in het kamp bleek dat er altijd een paar 'huisdieren' rondliepen. Een struisvogel, een groep apen en een zebra, van wie Ted bijna een trap kreeg toen hij hem wilde aaien. Er werd ons verteld dat er een pad naar boven de berg op was, en vanaf de berg zouden we een mooie zonsondergang kunnen zien. Hier hadden de mensen uit de groep die goed ter been waren wel oren naar, dus we zijn met z'n zessen (wij vieren en de twee Australiërs) naar boven gelopen.
Wat was voorgesteld als een pad naar boven bleek eerder een soort geitenpad waarbij je over grote rotsen moest klimmen en wat nog best uitdagend was. Maar eenmaal boven was het uitzicht wel spectaculair en ook de zonsondergang was erg mooi.
Nadat we weer naar beneden geklauterd waren zijn we even snel naar het huisje gegaan om vervolgens te gaan eten. Na het eten vertelde Roan nog wat over de sterrenhemel die we boven ons zagen, welke sterrenbeelden er te zien waren en hoe je hiermee de windstreken zou kunnen bepalen. Helaas was dit voor ons vieren minder nuttig, omdat dit sterrenbeelden waren die alleen op het zuidelijk halfrond te zien zijn. Na dit astronomielesje zijn we snel naar ons huisje gegaan, want de volgende ochtend werden we alweer vroeg aan het ontbijt verwacht.
Jordi

1. Ted van horssen:
    18 juli 2014
    En de big 5 dan, vergeten te vermelden?
  2. Jordi:
    18 juli 2014
    Zie volgende post. En zet de dagen en plaatsen nog maar eens even goed op een rijtje