dag 6: gefladder en gezwem

27 juli 2015 - Bonito, Brazilië

Vandaag voor de verandering wederom vroeg op. We werden om 7 uur opgehaald bij ons hotel door een chauffeur die de hele dag bij ons zou blijven. Godzijdank had deze beste man wel een fatsoenlijke grote auto waar de koffers in pasten en waar we normaal in konden zitten! Na al een rit van ongeveer 4 uur kwamen we aan bij onze eerste stop: Buraco dos Arara's. Dit is een kloof of een soort gigantisch gat in de grond omringd door rode rotswand. In deze kloof vliegen rode ara's en op de bodem is een meertje en veel vegetatie. Nadat deze kloof is ontstaan, zijn dieren zoals kaaimannen er per ongeluk in gevallen en hebben deze val overleefd. Ook plantenzaden kwamen in de kloof terecht, en zo is een heel eigen ecosysteem ontstaan in de kloof. De ara's hebben nesten gemaakt in de rode wand. Het is een bijzonder gezicht om neer te kijken op al het groen in de kloof en tussendoor de ara's heen en weer te zien vliegen van de ene naar de andere kant. Na dit mooie beeld zijn we doorgereden naar onze volgende stop. Dit is een soort activiteitencentrum in de plaats Bonito. Dit centrum richt zich op activiteiten in dit deel van de pantanal, want dat is het gebied waar we nu zijn. Het andere grote natuurgebied in Brazilië, naast de Amazone. De activiteit die wij gepland hebben staan is om te gaan snorkelen in de rivier! Dus we werden opgetuigd in wetsuit, waterschoenen en snorkel met duikbril. Fylis had gelukkig een mooie camera-duikbril bij zich, waarmee ze onder water foto's kon maken dus een camera hoefden we niet te huren. Eerst moesten we een stuk lopen door het bos om bij de rivier te komen. Tijdens deze wandeltocht zagen we ook al wat wildlife! Een stel kapucijnapen en een agouti, een soort knaagdier dat op de bodem van het woud leeft. Eenmaal bij de rivier aangekomen hoorden we dat we eigenlijk niet hoefden te zwemmen. De rivier zou ons meenemen met haar stroom en we zouden al drijvend het einde van de stroom bereiken, terwijl we keken naar de vissen. Het water was kraakhelder en veel van de vissen waren groot en mooi om te zien! Onder water was veel te zien, niet alleen de vissen, maar ook opwellingen van water waardoor het leek alsof je boven drijfzand zwom, grote velden riviergras en diepe holen in de rivierbodem. Ook vlogen er soms vogels over de rivier heen, die ook je blik vingen. Aan het einde van de tocht werd het water opeens een stuk kouder, wat het echt bijna onaangenaam maakte. Dit kwam doordat hier een andere rivierstroom er bij kwam. Ook werd het water opeens enorm troebel en kon je onder water niets meer zien. We waren dan ook blij toen we het water uit konden. Omkleden, terug naar het activiteitencentrum en douchen. Daarna gingen we door naar de stad Bonito, waar we sliepen in hotel Bonsai. Ik druk me zachtjes uit als ik zeg dat dit niet het beste hotel is dat we gehad hebben. Fylis en ik zijn van kamer geswitcht nadat er in onze eerste kamer kleine beestjes over het bed liepen. Ook pasten kleine oosterse mannetjes beter in de bedden dan wij dat deden. Daarnaast klonk het ongeveer 5 minuten door als je de wc doortrok met het geluid van een burlend hert en als klap op de vuurpijl stonden de knoppen van de douche onder stroom! Niet veel maar het was toch niet fijn om de douche uit te draaien... goed, maar snel gaan slapen dan, welterusten!
Jordi (ook namens de rest)

1. Anja:
    28 juli 2015
    Heb je eindelijk een fatsoenlijke auto, dan heb je weer beestjes in je bed.
    Fylis heb je mooie onderwaterfoto's kunnen maken?