dag 4: spottingen in het kruger

13 juli 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

We zijn vandaag vroeg opgestaan om zo snel mogelijk het Krugerpark in te kunnen en te beginnen met een dag vol gamedrives.
We zijn om vijf uur opgestaan, om om half zes te kunnen ontbijten, af te wassen en te kunnen gaan rijden. Tijdens het rijden was het vooral goed kijken, goed luisteren en hard 'stop' roepen als je iets gespot had. Op deze manier hebben we ongeveer 8 uur lang door het park gereden, en heel veel wildlife gezien. Vooral weer erg veel impala's, olifanten en zebra's, maar ook dieren die we nog niet hadden gezien: struisvogels, steenbucks, wrattenzwijnen, waterbokken, nyala's, bavianen, volgens een van de Nieuw-Zeelanders 'around 5000' parelhoenders, krokodillen tijdens een stop bij een meer en aan het eind van de dag, waar we al de hele dag op aan het wachten waren: een stel leeuwen. Dus in de big 5 staan we nu op 3 uit 5.
Na deze dag kwamen we aan in het kamp Punda Maria, wat betekent: dank u Maria. Dit omdat ene mevrouw Maria het deel van de grond waar dit kamp op ligt aan het park had geschonken.
Toen we aankwamen in het kamp, kregen we de vraag of we interesse hadden in een nachtelijke gamedrive met spotlights en een plaatselijke gids. Hier hadden we wel oren naar en dus gingen we na het eten met de gids mee het park terug in. Er zijn veel dieren die 's nachts actief worden, dus we hadden een goede kans om hierbij nog wat wildlife te zien.
De gids bleek een man met goede humor te zijn, maakte veel grappen en hield een wedstrijdje tegen het Australische koppel, dat ook mee was, wie de meeste kameleons kon spotten. Ook probeerde hij het alfabet vol te krijgen met de dieren die we zouden spotten. Hij kwam wel een eind: Afrikaanse wilde kat, buffel, kameleon (chameleon), duiker, elandantilope, 'fire is f', grysbok, (steppe)haas, impala, jakhals, koedoe. De l van luipaard hebben we helaas niet kunnen vinden. Wel nog een paar olifanten, een zogenaamde 'eagle owl', en springhazen. Zo was onze gids redelijk blij, hij had maar twee dieren van de big 5 gezien, maar het alfabet was al redelijk vol en hij had het kameleon spot wedstrijdje Zuid-Afrika tegen Australië met 4-1 gewonnen. Al met al een enerverende nacht, en morgen weer vroeg opstaan, want dan gaan we naar Zimbabwe.
Jordi
P.s. het vuur was een zogenaamd cold fire. Dit doen ze om het gras met de eerste regen dan weer snel op te kunnen laten komen. Het vuur brandt alleen het gras weg, niet de bomen en stopt ook snel weer.